zaterdag 20 juni 2015

Capitol Reef, Grant Staircase - Escalante & Bryce Canyon

Deze ochtend (vrijdag) hebben we ontbeten in het hotel. Er was enkel een buffet voor ca. 10 dollar p.p. Van de kaart bestellen was niet mogelijk omdat het hotel vol was en de keuken het anders niet aankon. Zoveel wilde wij nu ook weer niet bestellen :). 13 jaar geleden is Judith ook in dit zelfde hotel geweest en toen we het restaurant binnen liepen herkende ze dat ook. Destijds ook ontbeten en wat is blijven hangen is dat de granola nogal in de smaak viel bij Paul.

Na ontbijt waren we om 8 uur bij het visitor center om navraag te doen naar de conditie van de Notom Bullfrog road. Deze bleek goed te zijn, er was geen regen gevallen afgelopen dagen. We zijn eventjes voor enkele miles de scenic drive ingegaan van Capitol Reef. Nadat we weer terug waren nabij het visitor center hebben we in een klein winkeltje een brood en een cinnamonroll gekocht. Toen konden we de dirtroad op! De eerste miles waren nog verhard met asfalt, hierna was het onverhard. De laatste 20 miles was iets ruiger. Als het hier net heeft geregend wordt het moeilijk om er door te komen. Je rijdt langs de Waterpocket fold. Een 160 km lange plooi in de aardkorst. Aan het einde van de dirtroad moet je deze plooi oversteken. Hier moet je middels stijle haarspeldbochten de berg op. Leuk om te doen! Bijna boven aangekomen moest Judith erg nodig urineren( laten we het netjes houden) door het gehobbel. Langs de kant van de weg maar even gestopt op de helling zodat Judith in alle rust achter de deur van de auto haar behoefte kon doen. En nog steeds bang zijn dat er iemand langskomt in de middle of nowhere...drukke route hier zeg. Kortom hilariteit alom.

Aangekomen aan de bovenkant van de Waterpocket fold is er nog een trail naar een mooi uitzicht. Omdat de weg er naar toe te ruig is en hierna nog flink klimmen is hebben we dit overgeslagen. Als er wat gebeurt duurt het uren of dagen voordat hier iemand komt. En bereik heb je hier niet. Om een indruk te krijgen waar we langs zijn gereden, is een foto van het web toegevoegd.

Vervolgens zijn we de Burr Trail afgereden. Deze weg is wel met asfalt verhard. Prachtige weg om te rijden, door kloven en de bergen op en af. Dit deel valt onder het Grand Staircase - Escalante park. We kwamen aan bij Boulder en zijn toen de Scenic Byway 12 opgegaan. Een mooie route om te rijden naar Bryce Canyon. Onderweg even een korte plaspauze gehouden in een dorpje. Dat is hier in dit deel van de USA toch goed geregeld, elk groot dorp heeft wel een rest area met een schoon toiletgebouw. Kunnen we in NL nog van leren.

Toen we bijna aankwamen bij Bryce werd er aan de weg gewerkt. Een tijdelijke afsluiting van een weghelft werkt als volgt hier. Een man of vrouw staat in de brandende zon met een paal met een bord Stop en andere zijde Slow het verkeer te doseren. Of je moet nadat hij of zij een seintje geeft een volgwagen volgen. Nu stonden we als eerste in de rij bij een kerel met een stopbord. Even goed kijken hoor....staat ie nou op een mondharmonica te blazen? Even de radio uit...en ja hoor we horen het. Tsja je kan beter op je mondharmonica oefenen dan je insmeren tegen de zon.

Aangekomen bij Bryce Canyon konden we nog niet inchecken. We zijn dus maar de scenic drive afgereden en hebben bijna alle uitzichtpunten bekeken. In 2011 hebben we dit park reeds bezocht maar blijft mooi om te zien. Tevens voor de 3e keer heeft Judith de Natural Bridge gefotografeerd. In 2002 heeft zij destijds een foto gemaakt die nu als muurdecoratie hangt bij haar ouders thuis. Leuk om weer eens te vergelijken.

Nadat we de hotelkamer konden betrekken, waren we bij binnenkomst in de hotelkamer verrast. Een groot bed, bank, giga tv en dan nog veel ruimte over. Maar dan krijg je weer hetzelfde euvel als de meeste hotels hier. De badkamer is bijna net zo groot als een dixitoilet. Deze wc pot slaat echt alles. De toiletbril is gemaakt voor peuters, zeker een aanbieding geweest bij de Ikea. De pot is zo laag, dat je hem nog beter van zijn gat kan trekken en de afvoer beter kan gebruiken als een Franse toilet. Dan heb je nog de douchekraan. In elk hotel hebben we moeten uitvinden hoe deze werken. Er bestaan wel 100 verschillende douchekranen hier (net als bij onze vorige reizen) zonder enige beveiliging. Een gewone Grohe douchekraan is nergens te zien. Het interesseert ze schijnbaar niet als het vel van je lichaam afglijdt als je de draaiknop de verkeerde kant op draait. Zucht we missen onze eigen badkamer! :(

We zijn gaan eten bij Ruby's Inn. Omdat hier weinig keuze is hebben we de buffervorm gedaan. Vrij duur en niet echt geweldig. Maar om nu magnetronmaaltijd te kopen net als de andere Nederlanders die we zagen in het winkeltje, vinden we weer erg goedkoop en ook niet echt smaakvol. Morgenochtend doen we het ontbijt wel elders, dat is hier prijzig en ook wederom in buffetvorm. Na het eten nog even onze truck door de wasstraat gepropt, deze zag er nogal rood en zandiger uit na de dirtroads te hebben gereden. Morgen naar Grand Canyon!